Friday, August 29, 2008

فى احتفالية ميريت


اولا..وانا راجع فى الطريق من الاحتفال للبيت كنت متخيل انى هاكتب عن الاحتفال فى نفس اليوم مش عارف ليه الموضوع اتاجل لحد دلوقتى بس مش مهم المهم انى هاكتب اخيرا بعد صيام

ثانيا..احد اهم احلام حياتى اتحقق..فى جلسة صفا كده مع أمي قلتلها انا ممكن يجرالى حاجة لو مقابلتش أبو النجوم وقعدت معاه ولا أخفي سرا انه كان المحرك الرئيسي لحضوري الاحتفالية وظني مخابش وشفته وقعدت واتكلمت معاه وحبيته عشرين مرة قد ما كنت باحبه وربنا يخليه لينا كمان وكمان

ثالثا..الحفلة حملتلي مفاجأتين سعيدتين أولها فرقة الطمي المسرحية اللى ظلمتهم بصراحة لما جيت قبل بداية الاحتفال ولقيتهم بيستعدوا ومركزين ومتجهمين حسيت انهم شايفين نفسهم بزيادة ومكنتش متخيل الشكل اللي هيقدموه بس بصراحة طلعوا أجمل فقرات الحفل رغم ان الفقرات كان فيها عمالقة..وأبو النجوم كان جنبي وقتها قلتله ايه رايك قاللى عيال تفرح..أنا أول مرة سمعتهم كنت هاعيط..وطبعا بعد الشهادة دي مينفعش أنا اقول رأي من الأساس

رابعا..المفاجأة التانية كانت البنت الكتكوتة العسولة الأمورة الموهوبة جداااااااااا اللى اسمها دنيا مسعود..صوت وأداء وهمي وأغاني كانت محتاجة حد يدور عليها ويجمعها بدل ما تضيع..حبيت البت دي من أول نظرة وراشق في حفلتها بتاعت حديقة الازهر

خامسا..بيقولوا الغناء حرام والموسيقى حرام والشعراء يتبعهم الغاوون..طيب انا بقى من الغاوون بس للفن اللى اتقدم في الاحتفالية مش فن تامر حسني وهيثم شاكر!

سادسا..معرفش ليه مش هاقتنع ابدا بالشعر الحر ده..اصل الشعر ده نصه مزيكا اكتبى فصحى ولا عامية ولا بلغة الواق واق بس موهبتك نابعة من الفكر اولا واللغة ثانيل والمزيكا ثالثا..انا باحب محمد خير الصحفي وباقرا كل اللى بيكتبه فى الدستور..لكن مش باحب الشعر اللى بيكتبه لا هو ولا شوية الناس اللى قالوا شعر دول (بصراحة انا مش شايفه شعر اصلا دانا ممكن اكتب نفس الكلام) اللى حبيت شعره قوي فى الحفلة سالم الشهباني بجد شاعر متميز جدا وواعد جدا..كمان عجبنى رامي يحي فى القصيدة اللى فيها اقتباس لبعض ايات القران فكرة جديدة ونفذها بشكل ممتاز ولو انى خايف عليه حد من اخوانا البعدا يسمعا ويهدر دمه ولا حاجة!

سابعا..محمد علاء الدين وما ادراك ما محمد علاء الدين..الموهبة وخفة الدم الفطرية..الاراء اللاذعة واللسان الطويل..لا جديد انى من محبيه ومتابعيه..الجديد انى قابلته اثناء خروجي بعد انهاء الاحتفال واتكلمت معاه لمدة دقائق كانت كافية انى احبه زيادة..من اول اغسطس مكتبش حاجة على مدونته الرائعة ومش عارف ليه..يارب يرجع

ثامنا..خيري شلبي..نبيل عبد الفتاح..احمد العايدى..احمد مراد..عزة بلبع..طارق امام..وبشر من اللى باحب اقرالهم فى مكان واحد..كان زي الحلم وكنت فعلا محتاجة وياريت ينفع يتكرر..بس خلاص

No comments: